Ervaringen met het bouwen van een Budget Model Railways Railbus
In een onbewaakt ogenblik heb ik bij Budget Model Railways heb ik onderstaande railbus aangeschaft.

Omdat ik een motorwagen met wagon wilde bouwen heb ik besloten om er maar meteen twee te bestellen. Voor £ 10,00 per stuk kan je geen buil vallen dacht ik. Ik wist dat het geen kant en klaar geprint model zou zijn maar 4 wanden een dak en bodemplaat. Toen ik de onderdelen binnen kreeg ben ik me rot geschrokken hoe de geprinte onderdelen waren afgewerkt. Van een budget model kan je geen wonderen verwachten maar de afwerking van de printen was in één woord abominabel slecht. Maar niet getreurd dan maar aan de slag om er toch nog iets van te maken.


Allereerst heb ik zo goed mogelijk de raamopeningen met sleutelvijltjes op orde gebracht. Uiteindelijk bleek dit onbegonnen werk en ben daar dan ook mee gestopt. Vervolgens zijn de bestaande buffers afgesneden en daarvoor meer realistischer buffers aangebracht.

De lampen heb ik vervangen. Alleen is de voorzijde van de motorwagen en de achterzijde van de wagon van verlichting voorzien. Om de afwerking van de verlichting wat realistischer te maken heb ik een ringetje van M 1,6 geplakt als lichtopening.

Achterwand van de bijwagen
De achter zijde van de motorwagen en de voorzijde van de wagon is voorzien van een ijzeren stangetje welke is vastgezet in de bestaande lampopening. Dit om de lampopening te verdoezelen. Het stangetje slaat nergens op maar het oogt leuk.

Voorwand van de bijwagen
Ook zijn handgrepen van 0,5 mm koperdraad aangebracht en de bestaande deurkruk is verwijderd en daarvoor een meer realistischer deurklink aangebracht van 0,5 mm koper. Ook zijn geprinte trapjes aangebracht

Het dak was een en al ribbel. Vlak schuren was voor mij geen optie daarom is een plaatje van 0,25 mm styreen geplakt met een overstek aan voor- en achterzijde van ca. 2 mm. De zijkant zijn afgewerkt met een hoekstripje van 1,5 x 1,5 mm. De dak isolatoren zijn vervangen door meer realistischer ventilatoren. Tevens zijn er twee uitlaten voor de dieselmotor aangebracht.


Onder de bodemplaat is een H profiel van 2 mm geplakt om iets meer body te krijgen. Echter ik vond achteraf het zicht op het KATO chassis niet erg realistisch. De wielen stonden te kort op elkaar Daarom heb ik er maar een extra schort onder geplakt, geprint door een vriend. Het chassis is zo min of meer uit het zicht.

Motorwagen met schort, het dak is nog niet vast gemaakt.
Het is een motorwagen en daarom diende een motorcompartiment te worden gerealiseerd. Daarvoor is het eerste raam gedeeltelijk gebruikt om een ventilatie rooster aan te brengen voor het motorcompartiment.
De zijwanden kon je proberen vlak te schuren maar een plaatje er overheen plakken van 0,25 mm styreen was minder werk en doet wonderen. De binnen wanden waren nog veel slechter. Zo goed als kwaad enig schuurwerk verricht maar daar heb ik dezelfde truc uitgevoerd met 0,25 mm styreen. De kopwanden hebben ook nogal wat geribbelde delen. Die ribbels zijn geplamuurd en zo goed mogelijk vlak geschuurd. Op deze wijze werd de print min of meer aanvaardbaar.
Je kan van een budgetmodel geen wonderen verwachten maar de pasvorm van de wanden bleek ook niet te zijn wat het is. Dat is ook gekomen doordat de aansluitingen vlak geschuurd diende te worden om te voorkomen dat de naden geplamuurd diende te worden.
De raamopeningen waren dusdanig onregelmatig geprint dat ik heb besloten daar styreen strips van 0,25 x 0,5 mm in te lijmen. De strips zijn eerst geschilderd met Vallejo 71.083 silver. Het aanbrengen van de strips bleek een crime omdat de openingen zeer onregelmatig zijn geprint. De strips zijn gelijmd met crystal clear.

Voorzijde motorwagen
De bogies voor de wagon zijn twee een KATO 11-033. Dat zijn prachtige gedetailleerde bogies met ingebouwde stroomafnemers. Onder de bodemplaat van de wagon zijn koperen plaatjes geplakt zodanig dat het koperen puntje de stroom naar de koperen plaatjes leidt. Aan de koperen plaatjes worden de nodige draadjes gesoldeerd voor de verlichting. De verlichting van de motorwagen is gekoppeld aan de stroomafnemers van de motor.

Na al dit werk kwam het echte werk het air bruschen van de binnen en buiten zijde. Om het niet te makkelijk te maken is gekozen om de buitenzijde in twee kleuren te spuiten en de binnenzijde in lichtgrijs. De oneffenheden van de print maken het model wel realistischer. In werkelijkheid zijn de wanden van een spoorwegwagon ook niet echt vlak. Kijk maar eens langs de wagons opgesteld in het spoorwegmuseum. Er is ook nog een rode band aangebracht. Door de onregelmatigheden van het printen is dat niet gespoten maar is opgelost met rode tape van ca. 1 mm. Simpel maar doeltreffend. De wanden zijn licht vervuild. Dat zal in de werkelijkheid ook wel zo zijn.

Detail zijwand met schort, uitlaat, rooster, kleurstelling en rode plakstrip
Voor de verlichting en voeding van de decoder zijn koperen plaatjes gelijmd voor de stroomdoorvoer van de koppelingen. De plaatjes zijn met koperen stripjes met elkaar verbonden. Voor alle zekerheid is de stroomafnemer van de koppeling met een dun draadje verbonden met de koperen strips. Het lijkt een zooitje van draadjes maar deze zijn toch niet zichtbaar. Dit werk heeft niet mijn grootste interesse.
Uiteindelijk resulteert het toch in een vloeiende verlichting zonder gebruik van condensatoren. Dus geen geknipper.

Onderzijde wagon zonder bedrading

Onderzijde wagon, nu met bedrading. Sorry voor de chaos maar het functioneert
Tenslotte is na al deze bedrijvigheid is de motorwagen en wagon voorzien van binnen en buiten verlichting. Bankjes voor de passagiers en uiteraard zijn de nodige passagiers aangebracht.
Al met al een hele klus die achteraf wel de voldoening geeft dat het allemaal is gelukt en er weer een bijzonder treinstel op mijn baan rijdt uiteraard voorzien van geluidsdecoder SD-05-A van Doehler en Haass. Het chassis is een KATO 11-103, ook aanbevolen door BMR en deze had ik nog een liggen. Deze past in de opening en klikt zichzelf vast in de bodemplaat.
Bij het proefrijden op een klein ovaal met minimum bocht deed zich weer een nieuw probleem voor. Aan de motor wagen is een vaste haak gemaakt en aan de wagon een koppeling aan de bogie. Echter de afstand van de achterste as van het chassis naar de vaste haak was zo groot dat de wagon uit de rails werd gedrukt. De vaste haak is vervangen door een draaibare koppeling. Daarmee is het probleem opgelost.

Vaste haak

Draaibare koppeling
Op de site van BMR staan lyrische reviews. Ik weet niet wat de schrijvers gewend zijn maar of ik iemand zal aanraden om bij Budget Model Railway een model te kopen moet ik hardgrondig neen zeggen of je moet er niet tegen opzien er veel tijd en aandacht aan te besteden om er een min of meer representatief model van te maken. Dat maakt de hobby toch wel weer interessant.

Eindresultaat
Hieronder nog een aantal foto’s van de railbus op het strijkplank-baantje van de Modelspoorgroep:





